اولویت نهضت استادی بسیج تلاش در مسیر اعتلای آموزش عالی کشور است

asatid
محمدرضا مردانی در دانشگاه مازندران:

اولویت نهضت استادی بسیج تلاش در مسیر اعتلای آموزش عالی کشور است

جریان استادی بسیج در دل دانشگاه قرار دارد و باید برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ، خود را با ظرفیت‌های موجود در دانشگاه همراه کرده و در این مسیر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، آیین تکریم و معارفه مسئول جدید سازمان بسیج اساتید استان در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد. در این مراسم از زحمات رحمت عباس‌تبار مسئول سابق سازمان بسیج استان مازندران قدردانی شده و حبیب‌الله حلیمی جلودار به‌عنوان مسئول جدید سازمان بسیج مازندران معرفی شد.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید بسیج اساتید استان مازندران، برخی از اولیت‌های سازمان بسیج اساتید را برشمرده و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از مکتب سلیمانی یاد کردند و این نشاندهنده آنست که شهید گرانقدر ما در همه ابعاد دارای سیره و سلوکی هستند که می‌شود آن را تعمیم داد و به عنوان یک مکتب به آن نگاه کرد.اگر چه مقام معظم رهبری شهید سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی (ره) معرفی می کنند ولی از او هم به عنوان یک مکتب و یک مدرسه و نه یک شخص یاد می کنند و تاکید می کنند به او با این نگاه نگریسته شود.

وی انقلابی بودن و در میدان بودن را به عنوان دو نمونه از سجایای اخلاقی و رفتاری شهید سلیمانی بیان کرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تولید علم نافع و مسئله محور یعنی علمی که در حل مسائل و مشکلات کشور نقش داشته باشد موضوع بسیار مهمی است و این به تعبیری گفتمان میدانی و انقلابی در عرصه علم و پژوهش است.

مردانی بسیج اساتید را در منظر مقام معظم رهبری تجلی در هم تنیدگی تعهد و تخصص دانست و افزود: دستگاه آموزش عالی کشور که پیشران توسعه همه جانبه کشور است، باید در عرصه‌های علمی در میدان باشد و در دانشگاه‌ها ایفای نقش کند. یکی از اولویت‌های بسیج اساتید در این برهه از زمان، تحول و کارآمدی و روزآمدسازی در درون مجموعه سازمان بسیج اساتید است. با توجه به شرایط بی نظیر فعلی و ظرفیت‌هایی که به لطف خدا با استقرار مدیران انقلابی و دانشگاهی ایجاد شده به نظر می رسد این ظرفیت عظیم استادی در سراسر کشور اگر آزاد شده و در مسیر خدمت به انقلاب اسلامی قرار گیرد می‌تواندقدم‌های بلندی را بر دارد و در این برهه از زمان می‌طلبد به عنوان اولویت اول به نقاط ضعف و قوت محیط داخلی و فرصت‌ها و چالش‌های محیط بیرونی خود توجه اساسی کرده و یک بازخوانی جدید از اولویت‌ها، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های خود داشته باشد. بر این اساس خودسازی معنوی، بصیرت افزایی و توانمندسازی تشکیلاتی و فردی در کنار جذب حداکثری از موضوعاتی است که مورد توجه بسیج اساتید خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر لزوم بصیرت افزایی و توانمندسازی تشکیلاتی و همچنین بازنگری در ماموریت‌ها و وظایف علمی و فرهنگی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد.

تشکیل گروه‌های مسئله محور مبتنی بر نظام مسائل کشور و تقویت اندیشکده‌های تخصصی با تمرکز بر حضور میدانی و کارآمد بسیج اساتید در راستای کمک به حل مسائل آموزش عالی کشور و سایر بخش‌های حکمرانی کشور از جمله دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن اشاره کرد.
 
وی افزود: تلاش برای اعتلای آموزش عالی کشور اولویت دوم نهضت استادی بسیج است. جریان استادی بسیج در دل دانشگاه قرار دارد و باید برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ، خود را با مجموعه توان و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه همراه کرده و بتواند در این مسیر از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. لذا همکاری با مدیریت دانشگاه برای تحقق دانشگاه اسلامی و کارآمدسازی آموزش عالی از اولویت‌های دیگر سازمان بسیج اساتید است. پیشرفت کشور مستلزم پیشرفت آموزش عالی است و در این رابطه دستیابی به جایگاه علمی برتر در منطقه و جهان از موضوعاتی است که در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور پیش‌بینی شده است. دستیابی به دانشگاه اسلامی یا تحقق دانشگاه اسلامی مبتنی بر سند اسلامی شدن دانشگاهها و کمک به پیاده‌سازی سیاست‌های کلی علم و فناوری و پیشگامی در تحقق منویات معظم له در عرصه‌های علمی و حوزه‌های فناوری از جمله اولویت‌های بسیج اساتید است.

مردانی در ادامه توجه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و  تحول در علوم انسانی اسلامی اشاره کرده و افزود:  بسیج اساتید بخش مهمی از دارایی فکری و سرمایه علمی دانشگاه محسوب می‌شود و امید است مسئولان و روسای محترم دانشگاهها در این دوره به این مسئله توجه کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید همچنین از آمادگی نهضت استادی بسیج برای ارائه هر گونه مشورت نخبگانی و کمک به حل مسائل کشور سخن گفت و بیان کرد:   رایزنی‌هایی در این رابطه صورت گرفته است و  آیین نامه‌ای نیز تهیه شده و در حال ابلاغ است که در آن خواسته شده استان‌ها به صورت آتش به اختیار با تکیه بر استقلال نسبی و با همکاری سایر اقشار و مجموعه‌های استانی از جمله سپاه استان در دانشگاهها به دستگاههای اجرایی به ویژه به سازمان‌های حاکمیتی کمک کنند.

مردانی بیان کرد:  نظام مسائل بسیاری از استان‌ها مشخص شده و تشکیل جلسات تخصصی در این رابطه می‌تواند به نمایندگان مردم کمک کند و هم در قالب شورای علمی و فرهنگی به رصد مسائل بپردازد.

وی ماموریت دیگر بسیج استادان را پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و منویات ایشان دانسته و بیان کرد: بسیج اساتید در جهت تحقق این گفتمان در سطح آموزش عالی کشور کمک خواهد کرد و استادان بسیجی در جبهه علمی فرهنگی و حتی جبهه سیاسی و اقتصادی باید میدان‌دار باشند. اکنون فرصت مناسبی است تا در فضایی که سه قوه هم راستا هستند به حل مسایل کشور کمک کرد.

مردانی همچنین عنوان کرد: هم اکنون ۵۴ هزار عضو هیات علمی به‌عنوان استاد بسیجی با مجموعه نهضت استادی بسیج در حال همکاری هستند و مازندران هم در تعداد دانشگاه‌ها و اساتید بسیجی و هم توانمندی‌های علمی و تخصصی می‌تواند یکی از ارکان و محور‌های مهم توسعه علمی و فناوری و حل مسائل کشور باشد.

وی افزود: بسیج و در راس آن بسیج اساتید در ارتقای کیفی و کمی آموزش‌های عالی مهارت آموزی در بیرون و درون دانشگاه دارای ظرفیت‌های عمیق و بسیاری است که باید از آن بهره گرفت.

او بر استفاده از ظرفیت‌های مهارتی بسیج اساتید برای جهش تولید و رویکرد اشتغال مهارت محور تاکید کرد و گفت: این توانمندی در غالب ۱۰۸ کانون استادی بسیج و ۱۰۰ اندیشکده تخصصی در کشور فعال است که سهم خوبی را در این مسیر استان مازندران کسب کرده است.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.